пятница, 9 октября 2015 г.

Матэрыял па тэме "Тэкст. Сказ. Аднародныя члены сказа"



I узровень (1 — 2 6.)
Выпішыце сказы з аднароднымі членамі. Падкрэс-ліце іх.
а) Вучні дапамагаюць дарослым убіраць ураджай.
б) Вучні дапамагаюць дарослым убіраць буракі, мор-
кву,
капусту.
в) Руплівыя пчолы збіраюць мёд.
г) Руплівыя і працавітыя пчолы збіраюць мёд.
д) Сонца свеціць, але не грэе.

II  узровень (3 — 4 6.)
Дапоўніце сказы аднароднымі членамі і запішыце іх.
а) Вясной прыляцелі гракі, ........
б) У рэках Бел ару сі водзяцца шчупакі,     ... .
в) У лесе я назбіраў поўны кошык баравікоў,     ... .

III         узровень (5 — 6 6.)
Спішыце сказы, расстаўляючы знакі прыпынку. Пад-крэсліце аднародныя члены.
Асіны бярозы гнуцца пад парывамі ветру сосны елкі грозна шумяць у лесе моцна вецер завывае свішча.

IV узровень (7 8 6.)
Спішыце, ставячы, дзе трэба, коскі. Абазначце зверху часціны мовы.
Дзень быў цёплы але ветраны. Лес гамоніць і спявае. Таполі і ліпы і клёны ў парку шумяць маладым.
V узровень (9 — 10 б.)
Расстаўце ў схемах сказаў знакі прыпынку. Складзіце і запішыце 2 сказы па схемах (на выбар).
а)_____ = = =.
б).------ . _____  ------ а-------- .
в)_____ === але ==== і ===.
г)______ —_— і________ і ______  і________

Варыянт 2

I узровенъ (1 —26.)
Выпішыце сказы з аднароднымі дзейнікамі.
а) Па вуліцах, па плошчах, па дварах бягуць вясёлыя
ручаі.
б) У парку растуць бярозы, ліпы і клёны.
в) Самалёт загудзеў, задрыжаў і рушыў з месца.
г) На палях каласіцца жыта, пшаніца, ячмень.

II  у вровень (3 — 4 6.)
Закончыце сказы, дапісваючы замест кропак аднарод-ныя члены.
а) Калгас пасеяў ..., ..., ... .
б) Самалёт ляцеў над ..., ..., ... .
в) На стале ляжалі свежыя     ... .
Словы для даведак: газеты, часопісы; палямі, лу-гаміу лясамі; ячмень, пшаніцу, гарох.

III  узровень (5 — 6 6.)
Пры спісванні стаўце, дзе трэба, коскі. Складзіце схемы гэтых сказаў.
а) Закапаліся ў мох яшчаркі змеі.
б) Схаваліся ў глыбіню вадаёмаў шчупакі карасі акуні
плоткі.

в) Пуста стала і ў полі і на лузе і ў лесе.

IV узровенъ (7 — 8 6.)
Запішыце злучнікі, якімі могуць злучацца аднародныя члены сказа.
Складзіце сказ з аднароднымі членамі, выкарыстоўва-ючы адзін са злучнікаў. Разбярыце сказ па членах сказа.

Vузровенъ (9 — 10 б.)
Адкажыце на пытанні. Адказы запішыце. Складзіце схему апошняга сказа.
а)       Якіх беларускіх пісьменнікаў вы ведаеце?
б)       Якія дрэвы растуць у беларускіх лясах?
в)       Якія ягады растуць у лесе?


Варыянт 1

1.       Выпішыце сказы з аднароднымі членамі. Падкрэcліце іх.
а)       Вучні дапамагаюць дарослым убіраць ураджай.
б)       Вучні дапамагаюць дарослым убіраць буракі, моркву, капусту.
в)       Руплівыя пчолы збіраюць мёд.
г)       Руплівыя і працавітыя пчолы збіраюць мёд.
д)       Сонца свеціць, але не грэе.

2. Дапоўніце сказы аднароднымі членамі і запішыце іх.
Вясной прыляцелі гракі, ........

3. Спішыце сказы, расстаўляючы знакі прыпынку.
Падкрэсліце аднародныя члены.
Асіны бярозы гнуцца пад парывамі
ветру сосны елкі грозна шумяць у лесе моцна
 вецер завывае свішча.

4. Спішыце, ставячы, дзе трэба, коскі.
Абазначце  ў першым сказе зверху часціны мовы.
Дзень быў цёплы але ветраны. Лес гамоніць
 і спявае. Таполі і ліпы і клёны ў парку
шумяць маладым.

1.       Выпішыце сказы з аднароднымі членамі. Падкрэcліце іх.
а)       Вучні дапамагаюць дарослым убіраць ураджай.
б)       Вучні дапамагаюць дарослым убіраць буракі, моркву, капусту.
в)       Руплівыя пчолы збіраюць мёд.
г)       Руплівыя і працавітыя пчолы збіраюць мёд.
д)       Сонца свеціць, але не грэе.

2. Дапоўніце сказы аднароднымі членамі і запішыце іх.
Вясной прыляцелі гракі, ........

3. Спішыце сказы, расстаўляючы знакі прыпынку.
Падкрэсліце аднародныя члены.
Асіны бярозы гнуцца пад парывамі
ветру сосны елкі грозна шумяць у лесе моцна
 вецер завывае свішча.

4. Спішыце, ставячы, дзе трэба, коскі.
Абазначце  ў першым сказе зверху часціны мовы.
Дзень быў цёплы але ветраны. Лес гамоніць
 і спявае. Таполі і ліпы і клёны ў парку
шумяць маладым.

тэсты

Варыянт 1
1.       Як могуць быць звязаны паміж сабой аднародныя
члены сказа? Правільныя адказы адзначце кружком:
а)       інтанацыяй і злучнікамі;
б)       толькі інтанацыяй;
в)       інтанацыяй і прыназоўнікамі.

2.       Адзначце кружком сказы, у якіх ёсць аднародныя
члены.
а)       У зялёнай траве растуць розныя кветкі.
б)       Снег услаў зямлю і дахі дамоў бялюткім абрусам.
в)       Пайшоў драбнюткі, але спорны дождж.
г)       Хутка да кармушкі зляцеліся птушкі.

3.       Якія члены сказа з'яўляюцца аднароднымі? Адзнач-
це кружком правільны адказ.
Зноў заспявала, заиграла, загаманіла вясна. (П. Броўка.)
а)       Дзейнікі;
б)       выказнікі;
в)       даданыя члены.

4.       Адзначце кружком сказы, у якіх знакі прыпынку па-
стаўлены правільна.
а)       Гулі чмялі і пчолы на сініх чабарах.
б)       Узняўся моцны вецер, але хмары не разагнаў.
в)       Зазелянелі, і палі, і лугі, і лясы.

5.       Адзначце кружком сказы, у якіх паміж ад народ нымі
членамі неабходна паставіць коскі.
а)       Раніца была пахмурная (?) але бязветраная.
б)       Шануй (?) і паважай працу кожнага чалавека.
в)       Я думаю аб міры (?) аб шчасці (?) і спакоі на зямлі.
(С. Грахоўскі.)

6.       Адзначце кружком сказы, у якіх галоўныя члены
падкрэслены правільна.
а)       Машыніст вядзе поезд.
б)       Ясь вывучыў урокі.
в)       На нашых палях расце бульба, пшаніца, кукуруза, лён.

7.       Адзначце кружком складаныя сказы.
а)       Прыйшла з вятрамі восень, шуміць высокі лес.
б)       Наліліся сокам спелыя брусніцы. (С. Грахоўскі.)
в)       Адкрасавала жыта, і пачаў налівацца колас.
г)       Кіпіць работа ў полі.

8.       Колькі ў тэксце сказаў з аднароднымі членамі? Пра-
вильны адказ адзначце кружком.
У садку растуць адуванчыкі. Ноччу яны адпачываюць, сціскаюцца ў тугія пупышкі. Раніцай кветкі запальваюць свае яркія, жоўтыя сонейкі. (Р. Ігнаценка.)
а)1; 6)2; в)3.


Варыянт 2
1.       Якія з гэтых прымет адносяцца да аднародных чле-
наў сказа? Правільны адказ адзначце знакам "+":
а)       адказваюць на адно і тое ж пытанне;
б)       могуць быць толькі галоўнымі членамі сказа;
в)       могуць быць як галоўнымі, так і даданымі членамі
сказа;
г)       у сказе звязаны з адным і тым жа словам.

2.       Адзначце знакам сказы, у якіх ёсць аднародныя
члены.
а)       Лес гамоніць і спявае.
б)       Каля лесу працякала рака.
в)       Па берагах рэк растуць вольхі, вербы, бузіна.
г)       У лесе звінелі, пераліваліся птушыныя галасы.

3.       Якія члены сказа з'яўляюцца ад народ нымі? Пра-
вільны адказ адзначце знакам "+".
Сонца ў небе ясна ззяе, шчодра лье свае цяпло. (А Вольскі.)
а)       Дзейнікі;
б)       выказнікі;
в)       даданыя члены.

4.       Адзначце знакам "+" сказы, у якіх галоўныя члены
падкрэслены правільна.
а)       На лузе растуць люцікі, смолкі, рамонкі, званочкі.
б)       Птушкі прыляцелі ў поле, у лес.
в)       На градках спеюць агуркі, памідоры, гарох і боб.
г)       Возера іскрыцца і зіхаціць на сонцы.

5.       Адзначце знакам "+" сказы, у якіх знакі прыпынку
пастаўлены правільна.
а)       Ажына, і лотаць, і дзікі чарот разносілі вод ар наво-
кал. (П. Глебка.)
б)       Да кармушкі прыляцелі сініцы снегіры.
в)       Дым не падымаўся, а плыў над зямлёй.

6.       Якія сказы называюцца складанымі? Правільны ад-
каз адзначце знакам "+".
а)       Сказы, у якіх некалькі слоў.
б)       Сказы, у якіх ёсць даданыя члены сказа.
в)       Сказы, у якіх два ці больш простых сказаў.

7.       Адзначце знакам "+" складаны сказ.
а)       Щха сасонка шумела, ледзь варушыла галлём.
б)       Каля вясковых хат цвітуць вяргіні і астры, лётае ў
паветры лёгкае павуцінне.
в)       Сонца высока плыве ў сінім небе і шчодра лье на зям-
лю цеплыню і святло. (/. Навуменка.)

8.       Колькі простых сказаў у гэтым сказе? Правільны ад-
каз адзначце знакам "+".
Сонца яшчэ не зайшло, а на блакітным небе ўжо з'явіў-ся бледны месяц. а)3; 6)2; в) 1.











Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.